Ortopedický magazín logo

Reklama

Chrbtica v čase pandémie: ako predchádzať bolesti?

Chrbtica v čase pandémie: ako predchádzať bolesti?

Lockdown, karanténa, home office – toto všetko negatívne vplýva na našu chrbticu. Hoci sa často bolesť krku či krížov postupne zhoršuje, návštevu lekára odkladáme. Dá sa o chrbát starať aj v čase pandémie? A ktoré jednoduché kroky k tomu môžeme urobiť? Ako predchádzať bolesti? Odpovedá rehabilitačná lekárka a zakladateľka portálu Zdravý blog MUDr. Veronika Babic.

MUDr. Veronika Babic

Sme späť v lockdowne, mnohí pracujeme z domu, málo sa hýbeme. Prečo je to problém pre našu chrbticu? Respektíve, prečo je pohyb taký žiaduci pre náš chrbát?

Pohyb má veľký vplyv na zdravie našej chrbtice. Je to však iba jeden faktor. Jedným zo základných rizikových faktorov rozvoja bolesti chrbta je častý sed. Najmä ochabnutý sed, keď chrbtica nie je napriamená. Najväčšie riziko v čase pandémie preto predstavuje práve spomínaný sed. Mnoho ľudí pracuje z domu a i tí, ktorí ďalej pracujú v zamestnaní, trávia momentálne veľké množstvo času sedením doma a nevenujú čas iným aktivitám. Sed predstavuje riziko najmä pre driekovú chrbticu. Na zdravie driekovej chrbtice, naopak, pozitívne vplýva stoj, chôdza, beh a vzpriamený sed – vtedy je chrbtica najbližšie k svojmu fyziologickému postaveniu.

Rovnako treba myslieť na správne držanie tela. Sed sám osebe je zlý, problém predstavuje najmä množstvo času, ktorý počas dňa strávime sedením. Ak človek strávi 10 hodín denne v sede, za týždeň to predstavuje až 70 hodín. Je preto dôležité chodiť sa počas pandémie prechádzať von a robiť si prestávky medzi sedom, a každých 30 minút sa poprechádzať po byte alebo v kancelárii. Rovnako je veľmi dôležité posilňovanie svalov chrbta a brušných svalov, ktoré tvoria veľkú oporu pre chrbticu. Ak sú tieto svaly ochabnuté, chrbtica sa viacej namáha a môže dôjsť k jej ľahšiemu poškodeniu a rozvoju bolesti. Preto je dôležité pravidelne cvičiť aj napriek zatvorenými fitnescentrám. Čas a priestor na cvičenie si každý z nás vie nájsť i doma, ale musíme na to pravidelne myslieť.

Ešte je možno skoro na štatistiky, ale pozorujete nárast problémov s chrbticou, či ani nie? Dá sa povedať, ktorá veková kategória je najviac postihnutá?

Problémy s chrbticou sú celkovo veľmi rozšírené a musím povedať, že trápia takmer každého pacienta, s ktorým sa stretnem. Je naozaj výnimka nájsť človeka, ktorého nikdy nebolel chrbát. Teraz sa bavíme najmä o bolesti spodnej časti chrbta. Bolesť spodnej časti chrbta trápi najmä vekovú kategóriu nad 40 rokov, no čím ďalej, tým častejšie začína trápiť aj mladších ľudí. U mladých ľudí je problém najmä v oblasti krčnej chrbtice, čo súvisí s prácou na počítači a častým pozeraním do telefónu. Hlava je pri týchto činnostiach zvyčajne v predsune, čím sa nadmerne namáha krčná chrbtica. Ak v takejto polohe pretrvávame dlhodobo, zvyšujeme riziko poškodenia krčnej chrbtice a riziko rozvoja bolesti. Z môjho osobného pohľadu pandémia iba zvýraznila problém, ktorý sme tu mali už dlhodobo, len sme mu nevenovali pozornosť. Veľa ľudí totiž považuje bolesť chrbta za normálnu a myslí si, že nie je nič zvláštne na tom, že ich občas bolí chrbát. Pomoc zvyčajne vyhľadajú, až keď sa bolesť zintenzívni, dlhodobo pretrváva, obmedzuje ich v bežnom živote alebo sa pridružia ďalšie príznaky.

Sedavá práca, hlava sklonená nad mobilom, sedenie pri TV, to všetko kriví našu chrbticu. Možno to začne nenápadne – ktoré príznaky nám dajú najavo, že niečo nie je v poriadku?

Prvým varovným príznakom, ktorý hovorí o tom, že niečo nie je v poriadku, je bolesť. Bolesť je základným varovným signálom tela. Zdravé tkanivo nebolí. Aj keď je bolesť iba mierna, mali by sme jej venovať pozornosť. Ďalšími príznakmi sú stuhnutosť chrbtice, obmedzenie v pohybe aj samotné nesprávne držanie tela. V prípade krčnej chrbtice je tiež varovným príznakom držanie hlavy v predsune, keď je krčná chrbtica vysunutá smerom dopredu. Príznaky, ktorým by sme mali obzvlášť venovať pozornosť, sú zintenzívnenie bolesti, výrazné obmedzenie v pohybe pri bežných denných aktivitách, vyžarovanie bolesti do horných alebo dolných končatín, tŕpnutie a mravčenie v končatinách.

Čo by ste poradili ľuďom, povedzme teraz v lockdowne alebo v karanténe, prípadne tým, ktorí majú zrazu prácu z domu a nemajú dostatok pohybu? Ako predchádzať bolesti chrbta?

V rámci prevencie rozvoja bolesti chrbta je dôležité sa napriek sťaženej situácii snažiť si zabezpečiť dostatok pohybu a pravidelného cvičenia aj v domácich podmienkach. Ako som už spomenula, rizikovým faktorom je najmä častý ochabnutý sed, preto je pri práci na počítači dôležité udržiavať správne držanie tela – vystretá chrbtica, lopatky a plecia držať vzadu a hlavu udržiavať zarovno s krčnou chrbticou a nepredsúvať ju smerom dopredu k monitoru počítača. Ak to práca dovolí, skrátiť si celkový čas strávený v sede. Rovnako je dôležité robiť si pravidelné prestávky pri práci na počítači a každých 30 minút sa doma pár minút poprechádzať. Ak je to možné, chodiť pravidelne na prechádzky von na čerstvý vzduch, aspoň hodinu denne. Rovnako je vhodný ľah na bruchu a záklony v driekovej chrbtici, ktorými sa kompenzuje práve spomínaný častý sed.

Za rozhovor ďakujeme MUDr. Veronike Babic 

Jana Krajčovičová

Foto: archív MUDr. Veronika Babic, ilustračné, Envato Elements

Prihlásiť sa ku odberu noviniek

Pripojte sa k nášmu zoznamu adresátov a dostávajte každý týždeň výber najzaujímavejších správ zo sveta Ortopedického magazínu.

Úspešne ste sa prihlásili k odberu.

Share This