Ortopedický technik je medicínsko-technický pracovník v odbore technickej ortopédie. Ide o zdravotníckeho pracovníka, ktorý svoje vedomosti vkladá do vyhotovenia ortopedicko-protetickej zdravotníckej pomôcky. Tá má najčastejšie za úlohu pomôcť pacientom s postihnutím pohybového aparátu kvôli vrodeným alebo získaným ochoreniam, poúrazovým stavom, stavom po traumatických amputáciách či onkologických ochoreniach. Od vyhotovenia ortopedicko-protetickej pomôcky bude závisieť kvalita ďalšieho života pacienta, jeho fyzického a psychického stavu.
Povedané zjednodušene, ortopedický technik sa zapája do terapeutického systému v okamihu, keď lekár pacientovi stanoví diagnózu a navrhne jej liečbu, ktorej súčasťou môže byť aj predpis individuálnej ortopedicko-protetickej pomôcky. Tou pomôckou môže byť napríklad individuálna ortopedická obuv v prípadoch výraznejšieho poklesnutia klenieb nohy, chybného osového postavenia nohy alebo ortéza pri poranení štruktúr kolena.
Po prijatí pacienta nasleduje štúdium zdravotnej dokumentácie, príprava, konzultácie, vyhodnotenie a určenie konkrétneho prevedenia potrebnej pomôcky, možné svalové testy, protetické alebo ortopedické vyhodnotenie pacienta na správnosť vyhotovenia pomôcky, tvorba materiálovej zostavy a konštrukčného plánu, výroba samotnej pomôcky a jej skúšanie pred finálnou aplikáciou, edukácia pacienta.
Ortopedickí technici zhotovujú, upravujú a opravujú individuálne ortopedicko-protetické pomôcky v závislosti od liečby nastavenej lekárom. Individuálne ortopedické pomôcky sa zhotovujú podľa individuálnych potrieb pacienta. Pri ich zhotovení sa vychádza z presných mier pacienta.
Jednou z kategórií ortopedických pomôcok je ortopedická obuv a ortopedické vložky do konfekčnej obuvi. Značnú skupinu pacientov, ktorí potrebujú individuálnu obuv na liečenie zdravotných problémov, tvoria deti a mládež.
Ďalšou kategóriou sú bandážne a nebandážne (pevné) ortézy. Aplikujú sa pri liečbe poranení alebo ochorení chrbtice, kĺbov (kolenný, ramenný, lakťový, bedrový, členkový), zápästia a pri iných ortopedických diagnózach. Pri konzervatívnej liečbe pacienta zohrávajú dôležitú úlohu.
Pacientom s amputovanými končatinami ortopedickí technici pomáhajú s navrátením mobility a stratených schopností pomocou protéz. Tie najmodernejšie umožňujú pacientom športovať, vykonávať prácu a ďalšie fyzické aktivity.
Detailne profil ortopedického technika popisuje Štátny vzdelávací program pre odborné vzdelávanie na stredných zdravotníckych školách. (Vydalo Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky pod číslom Z35382-2013 – OZdV zo dňa 1.8.2013 s účinnosťou od 1. septembra 2013 začínajúc prvým ročníkom)
Celková charakteristika absolventa
Študijný odbor ortopedický technik pripravuje zdravotníckych pracovníkov, ktorí sú spôsobilí samostatne vykonávať základné činnosti v ortotike, protetike a kalceotike v ortopedicko-protetickej starostlivosti, vykonávať na úseku zhotovovania aopravy protetických a ortopedických prístrojov a pomôcok podľa individuálnych chýb a deformít jednotlivých častí ľudského tela, s prihliadnutím na ich funkčné i liečebné hodnoty.
Náročnosť zdravotníckeho povolania si vyžaduje široký všeobecný rozhľad, rozsiahle odborné vedomosti a spôsobilosti a kladie vysoké nároky na osobnostný rozvoj. Absolvent je schopný aplikovať nadobudnuté vedomosti a zručnosti v praxi, zorganizovať, zrealizovať aktivity, vyhodnotiť prácu svoju i svojich kolegov.
Dôležitou súčasťou profilu absolventa sú jeho vedomosti a spôsobilosti z oblasti ortopédie a ortopedickej protetiky, materiálov, technológií zhotovovania ortopedicko-protetických pomôcok, zdravia a klinika chorôb, psychológia, pedagogika a profesijná komunikácia, a odborná klinická prax.
V správaní absolventa dominuje tolerancia, empatia, asertivita a prosociálne správanie. Absolvent je pripravený pracovať tvorivo samostatne ivtíme, vpraktickej iteoretickej činnosti, je komunikatívny, zručný v nadväzovaní a sprostredkovaní kontaktov, má kultivované vystupovanie aprejavy. Vyznačuje sa vysokým stupňom sebaregulácie a sebakontroly, schopnosťou spolupráce. Má predpoklady na ďalší odborný, profesionálny iosobnostný rozvoj, inováciu práce iprehlbovanie vedomostí azručností aje naklonený a otvorený novým trendom a metódam v danej profesii.
Absolvent má mať pre kvalifikovaný výkon týchto činností potrebné všeobecné vzdelanie, znalosť cudzích jazykov a široký odborný profil. Má byť dostatočne adaptabilný aj v príbuzných odboroch, schopný aplikovať nadobudnuté vedomosti a zručnosti pri samostatnom riešení pracovných problémov, schopný pracovať v tíme, aktívne komunikovať a podieľať sa na organizácii a riadení pracoviska, sústavne sa vzdelávať, ovládať dôležité výkonové zručnosti, konať v súlade s právnymi normami spoločnosti a zásadami etiky a demokracie. Zároveň je schopný uplatňovať moderné metódy, technológie a štýl práce, logické myslenie, samostatnosť, zodpovednosť a iniciatívu. Absolvent je pripravovaný v súlade s medzinárodnými štandardami (jazykové, počítačové). Má predpoklady na ďalší odborný, profesionálny i osobnostný rozvoj, inováciu práce i prehlbovanie vedomostí a zručností. Je naklonený a otvorený novým trendom a metódam v danej profesii.
Absolvent má predpoklady konať cieľavedome, rozvážne a rozhodne v súlade s právnymi predpismi spoločnosti, zásadami vlastenectva, humanizmu a demokracie. Predpokladá sa jeho schopnosť samostatného ďalšieho rozvoja a štúdia odboru na základe získaných vedomostí vo všeobecnovzdelávacích i odborných predmetoch. Príprava je zameraná aj na pomaturitné, vyššie odborné vzdelávanie a vysokoškolské štúdium.
Absolvent študijného odboru je pripravený:
- podľa predpisu lekára samostatne vykonávať činnosti v oblasti ortopedicko-protetickej starostlivosti na úseku zhotovovania a opravy protetických a ortopedických prístrojov a pomôcok podľa individuálnych chýb a deformít jednotlivých častí ľudského tela, s prihliadnutím na ich funkčné i liečebné hodnoty,
- podieľať sa na primárnej, sekundárnej a terciárnej prevencii,
- poskytovať odbornú prvú pomoc,
- vykonávať administratívne práce a viesť dokumentáciu.
Absolvent sa uplatní ako odborný zdravotnícky pracovník v zariadeniach ortopedickej protetiky a vo výdajni ortopedicko-protetických zdravotníckych pomôcok. Odbornou praxou a ďalším štúdiom si zvyšuje kvalifikáciu.
Po absolvovaní vzdelávacieho programu absolvent disponuje týmito kompetenciami:
6.2 Kľúčové kompetencie
Vzdelávanie v ŠVP v súlade s cieľmi výchovy a vzdelávania na danom stupni vzdelania smeruje k tomu, aby si žiaci vytvorili zodpovedajúce schopnosti a študijné predpoklady. Kľúčové kompetencie chápeme ako kombináciu vedomostí, zručností, postojov, hodnotovej orientácie a ďalších charakteristík osobnosti, ktoré každý človek potrebuje na svoje osobné uspokojenie a rozvoj, aktívne občianstvo, spoločenské a sociálne začlenenie, k tomu, aby mohol primerane konať v rôznych pracovných a životných situáciách počas celého svojho života. Kľúčové kompetencie ako výkonové štandardy sa v rámci výchovno-vzdelávacieho procesu prostredníctvom výchovných a vzdelávacích stratégií rozvíjajú, osvojujú a hodnotia buď na úrovni školy, odboru vzdelávania alebo vyučovacieho predmetu. V súlade so Spoločným európskym rámcom kľúčových kompetencií pre celoživotné vzdelávanie ŠVP vymedzil nasledovné kľúčové kompetencie:
a) Spôsobilosti konať samostatne v spoločenskom a pracovnom živote
Sú to spôsobilosti, ktoré sú základom pre ďalšie získavanie vedomostí, zručností, postojov a hodnotovej orientácie. Patria sem schopnosti nevyhnutné pre cieľavedomé a zodpovedné riadenie a organizovanie svojho osobného, spoločenského a pracovného života. Jednotlivci si potrebujú vytvárať svoju osobnú identitu vo vzťahu k životným podmienkam, povolaniu, práci a životnému prostrediu, spoločenským normám, sociálnym a ekonomickým inštitúciám, robiť správne rozhodnutia, voľby, opatrenia a postupy. Tieto kompetencie sú veľmi úzko späté s osvojovaním si kultúry myslenia a poznávania.
Absolvent má:
- – logicky a reálne zdôvodňovať svoje názory, konania a rozhodnutia,
- – porovnať formálne a neformálne pravidlá, zákonitosti, predpisy, sociálne normy,morálne
- – zásady, vlastné a celospoločenské očakávania v systéme, v ktorom existuje,
- – identifikovať priame a nepriame dôsledky svojej činnosti,
- – vybrať si správne rozhodnutie a cieľ z rôznych možností,
- – vysvetliť svoje životné plány, záujmy a predsavzatia,
- – popísať svoje ľudské práva, popísať svoje povinnosti, záujmy, obmedzenia a potreby,
- – definovať svoje ciele a prognózy,
- – určiť zdroje osobného a spoločenského života a ich očakávaný vývoj,
- – zdôvodňovať svoje argumenty, riešenia, potreby, práva, povinnosti a konanie.
b) Spôsobilosť interaktívne používať vedomosti, informačné a komunikačné technológie, komunikovať v materinskom a cudzom jazyku
Sú to schopnosti, ktoré žiak získava za účelom aktívneho zapojenia sa do spoločnosti založenej na vedomostiach s jasným zmyslom pre vlastnú identitu a smer života, sebazdokonaľovanie a zvyšovanie výkonnosti, racionálneho a samostatného vzdelávania a učenia sa počas celého života, aktualizovania a udržovania potrebnej základnej úrovne jazykových schopností, informačných a komunikačných zručností. Od žiaka sa vyžaduje efektívne využívať písaný a hovorený materinský a cudzí jazyk, disponovať s čitateľskou a matematickou gramotnosťou, prehodnocovať základné zručnosti a sebatvoriť.
Absolvent má:
- – správne sa vyjadrovať v materinskom jazyku v písomnej a hovorenej forme,
- – spoľahlivo sa vyjadrovať v cudzom jazyku v písomnej a hovorenej forme,
- – riešiť matematické príklady a rôzne situácie,
- – identifikovať, vyhľadávať, triediť a spracovať rôzne informácie a informačné zdroje,
- – posudzovať vierohodnosť rôznych informačných zdrojov,
- – kriticky hodnotiť získané informácie,
- – formulovať, pozorovať, triediť a merať hypotézy,
- – overovať a interpretovať získané údaje,
- – pracovať s elektronickou poštou,
- – pracovať s rôznymi pokročilejšími informačnými a komunikačnými technológiami.
Schopnosť pracovať v rôznorodých skupinách
Tieto schopnosti sa využívajú pri riadení medziľudských vzťahov, formovaní nových typov spolupráce. Sú to schopnosti, ktoré sa objavujú v náročnejších podmienkach, aj pri riešení problémov ľudí, ktorí sa nevedia zaradiť do spoločenského života. Žiaci musia byť schopní učiť sa, nažívať a pracovať nielen ako jednotlivci, ale v sociálne vyváženej skupine. Sú to teda schopnosti, ktoré na základe získaných vedomostí, sociálnych zručnosti, interkulturálnych kompetencií, postojov a hodnotovej orientácii umožňujú stanoviť jednoduché algoritmy na vyriešenie problémových úloh, javov a situácií a získané poznatky využívať v osobnom živote a povolaní.
Absolvent má:
- – prejaviť empatiu a sebareflexiu,
- – vyjadriť svoje pocity a korigovať negativitu,
- – pozitívne motivovať seba a druhých,
- – ovplyvňovať ľudí (prehováranie, presvedčovanie),
- – stanoviť priority cieľov,
- – predkladať primerané návrhy na rozdelenie jednotlivých kompetencií a úloh preostatných členov tímu a posudzovať spoločne s učiteľom a s ostatnými, či sú schopníurčené kompetencie zvládnuť,
- – prezentovať svoje myšlienky, návrhy a postoje,
- – konštruktívne diskutovať, aktívne predkladať progresívne návrhy a pozorne počúvaťdruhých,
- – budovať a organizovať vyrovnanú a udržateľnú spoluprácu,
- – uzatvárať jasné dohody,
- – rozhodnúť o výbere správneho názoru z rôznych možností,
- – analyzovať hranice problému,
- – identifikovať oblasť dohody a rozporu,
- – určovať najzávažnejšie rysy problému, rôzne možnosti riešenia, ich klady a zápory vdanom kontexte aj v dlhodobejších súvislostiach, kritériá pre voľbu konečnéhooptimálneho riešenia,
- – spolupracovať pri riešení problémov s inými ľuďmi,
- – samostatne pracovať a riadiť práce v menšom kolektíve,
- – určovať vážne nedostatky a kvality vo vlastnom učení, pracovných výkonoch aosobnostnom raste,
- – predkladať spolupracovníkom vlastné návrhy na zlepšenie práce, bez zaujatostiposudzovať návrhy druhých,
- – prispievať k vytváraniu ústretových medziľudských vzťahov, predchádzať osobnýmkonfliktom, nepodliehať predsudkom a stereotypom v prístupe k druhým.
-
6.3. Odborné kompetencie
- Absolvent má splniť tieto výkonové štandardy vedomostí (má poznať):
- – základy latinčiny a medicínskej terminológie
- – základy anatómie, fyziológie a patológie človeka, prostredníctvom ktorých pochopístavbu, funkciu a vývoj organizmu a prejavy chorobných procesov v ľudskomorganizme,
- – s dôrazom na pohybový aparát,
- – základné atribúty zdravia, blaha a pohody, ich zachovania, upevňovania aobnovovania, a
- – faktory, ktoré ovplyvňujú zdravotný stav,
- – základné subjektívne a objektívne prejavy ochorení a patologických stavov vjednotlivých klinických odboroch, prevenciu a stručný prehľad diagnostiky a terapie,
- – teoretické poznatky o náhlych stavoch, úrazoch, hromadných postihnutiach, ospôsoboch neodkladnej resuscitácie,
- – účinnú prvú pomoc pri úrazoch, stavoch ohrozujúcich život
- – základy preventívneho lekárstva,
- – základy z pedagogiky a psychológie, zamerané na profesionálnu činnosťortopedického technika,
- – základné princípy zdravotníckej etiky
- – stratégiu, systém, finančné zabezpečenie a právne aspekty zdravotnej a ortopedicko-protetickej starostlivosti,
- – problematiku odboru ortopédie a ortopedickej protetiky,
- – technologické spôsoby spracovania, pracovné postupy a efektívne metódy prácepoužívané v ortopedickej protetike,
- – materiály potrebné na výrobu ortopedicko-protetických pomôcok,
- – zásady kótovania, označovania presnosti, akosti povrchov, predpisovania materiálovna technických výkresoch,
- – nástroje, stroje a zariadenia používané na výrobu ortopedicko-protetických pomôcok,
- – zásady tvorby a ochrany životného prostredia, najmä vo vzťahu k používanýmtechnológiám v ortopedickej protetike.
- – metódy spracovávania údajov a informačné systémy.
b) Požadované zručnosti
Absolvent má splniť tieto výkonové štandardy zručností (musí byť schopný):
- – zvoliť správny postup a dodržiavať technologickú disciplínu,
- – dodržiavať ekonomické a ergonomické zretele práce,
- – rešpektovať merné podklady pre zhotovovanie individuálnej ortopedicko-protetickejpomôcky,
- – čítať výrobné výkresy nevyhnutné pri zhotovovaní ortopedicko- protetickýchpomôcok,
- – zvládnuť jednoduché skicovanie,
- – zvoliť si správny pracovný postup z hľadiska výrobnej praxe a bezpečnosti práce,pripraviť a použiť stroje, nástroje a náradie potrebné pri zhotovovaní ortopedicko-protetických pomôcok,
- – vybrať a použiť vhodný materiál potrebný na zhotovovanie konkrétnych častíortopedicko-protetických pomôcok,
- – pripraviť a používať správne náradie, nástroje a stroje potrebné pri zhotovovaníkonkrétnej ortopedicko-protetickej pomôcky,
- – zhotovovať výrobné výkresy a výrobnú dokumentáciu v ortopedickej protetike,
- – spájať rozličné druhy materiálov ručným i strojovým šitím, nitovaním a podobne,
- – zhotovovať sadrové pozitívy,
- – zhotovovať mäkké bandáže, kombinované ortopedické vložky,
- – opracovávať a spracovávať vrchnú useň a podšívkové materiály ručným a strojovýmspôsobom,
- – zhotovovať ortopedickú obuv na základe lekárskeho predpisu a deformácií dolnejkončatiny,
- – zhotoviť mechanické časti ortopedicko-protetických pomôcok a prístrojov, upraviťortopedické dielce z dreva, samostatne laminovať panvové koše,
- – samostatne pracovať podľa merných podkladov na zložitých ortopedicko-protetických pomôckach a robiť výstupnú kontrolu pomôcok a polotovarov,
- – uplatňovať zásady ochrany životného prostredia vo vzťahu k používanýmtechnológiám v ortopedickej protetike.
c) Požadované osobnostné predpoklady, vlastnosti a schopnosti
Absolvent sa vyznačuje:
- – morálno-etickým a humánnym prístupom k ľuďom, najmä k chorým, starým, telesne a psychicky postihnutým, vychádzajúc z lásky k človeku a snahy pomáhať mu, dokázať ho akceptovať a akceptovať jeho práva na individualizovanú starostlivosť, účasť na nej, zabezpečiť mu súkromie, byť schopný pochopiť ho, prejaviť mu úctu, empatiu, útechu a emocionálnu podporu, brať ohľad na jeho osobnosť,
- – trpezlivosťou, vytrvalosťou, flexibilitou, kreativitou,
- – komunikatívnosťou, priateľskosťou, prosociálnym správaním,
- – spoľahlivosťou, presnosťou,
- – primeraným sebahodnotením, sebadisciplínou,
- – emocionálnou stabilitou,
- – diskrétnosťou a zodpovednosťou,
- – iniciatívnosťou, adaptabilnosťou, tvorivosťou,
- – asertívnosťou, altruizmom,
- – zvládaním záťažových životných situácií,
- – schopnosťou pracovať v tíme i samostatne.
red., ZDROJ: MINISTERSTVO ZDRAVOTNÍCTVA SR