Reklama

Zatvorené školy: Znamená to, že detská chrbtica oddychuje? Naučte ich zásady správneho držania tela

Na bolesti chrbta sme si v našej spoločnosti zvykli do tej miery, že ich berieme takmer ako súčasť života. Nikoho neprekvapí, keď sa ráno zobudí s boľavými krížami. Pritom efektívnych spôsobov, ako už odmalička deťom vštepovať zásady správneho držania tela, je hneď niekoľko. Viete, kedy detská chrbtica najviac trpí?

Problém ešte neznamená chorobu

Čo sa v mladosti naučíš, v starobe akoby si našiel. Toto príslovie platí dvojnásobne, keď sa rozprávame o správnom držaní tela. Nezabúdajme, že ak vylúčime vrodené chyby, tak problémy s chrbticou u detí ešte automaticky neznamenajú chorobu. Sú to všetko nedostatky, ktoré sa so správnym prístupom rodičov dajú odstrániť.

Najväčšie a najčastejšie problémy pri diagnostikovaní súvisia s postupnou zmenou života s pohybového na sedavý.

Deti už v školskom veku trápia:

  • oslabené vzpriamovače trupu,
  • predsunuté držanie hlavy a pliec,
  • lordóza (zväčšenie predozadného zakrivenia chrbtice),
  • skolióza (vykrivenie chrbtice do strán), 
  • oslabené brušné svaly (guľatý chrbát).

Práve guľatý chrbát je typickým problémom, ktorý sa u našich detí objavuje posledných 15 – 20 rokov. Dá sa však zvrátiť správne nastaveným pohybovým režimom, striedaním sedenia s inými aktivitami a takisto aktívnym vedením zo strany rodičov už od nízkeho veku dieťaťa.   

Vyšetrenie detskej chrbtice, zdroj: Envato Elements

Chybné držanie vs chybné postavenie

Ortopédia rozoznáva dva pojmy:

  • Chybné držanie – stav, ktorý možno odstrániť vlastným úsilím a sústredením sa. Keď svoje dieťa upozorníte, aby sa pri sedení vystrelo a pri chôdzi sa nehrbilo, dokáže to urobiť samé. 
  • Chybné postavenie – štruktúrna deformita. Závažnejší problém, ktorý už nezávisí od vlastného úsilia dieťaťa. Pozorujeme zmeny vzájomného postavenia a tvaru kostí. V tomto prípade pomôžu ortopedické pomôcky, v krajnom prípade operácia.

Čo môžete ako rodič urobiť? Všímajte si svoje dieťa pri chôdzi, pri uvoľnenom sedení alebo pri obyčajnom státí. Zamerajte sa na vypučený zadok, brucho, odstávajúce lopatky či predsunutú hlavu a plecia. Ak spozorujete akúkoľvek asymetriu, snažte sa dieťa upozorniť, aby sa samé vystrelo a vzpriamilo. Ak problémy naďalej pretrvávajú, navštívte ortopéda. 

Zapamätajte si, že deti sú ako nepopísaná doska a všetko do seba nasávajú ako špongia – dobré veci, ale aj zlozvyky. Čo sa v detstve naučia, toho sa v dospelosti budú len ťažko zbavovať. Preto by ste s pestovaním dobrých návykov u svojich potomkov mali začať čo najskôr. 

Neriešenie problému v počiatočnom štádiu

Neliečené chybné držanie tela môže prerásť do zmeny tvaru a postavenia chrbtice – skoliózy. Musíme mať na pamäti, že skoliotické deformity vznikajú najmä v detstve. Našou snahou by malo byť zachytiť nábeh na zakrivenie chrbtice v skorom štádiu, kedy je ešte ovplyvniteľné cieleným cvičením a zmenou každodenných stereotypov. V rámci prevencie  je zásadné všetky pohybové aktivity dieťaťa.

Rodič by si mal všímať ako dieťa stojí, v akej polohe sedí, je potrebné si ho všímať spredu, zboku zozadu a v prípade, že sa vám niečo nepozdáva, treba navštíviť pediatra, ktorý posúdi, či je potrebné ďalšie odborné ortopedciké vyšetrenie. Vždy musím mať na pamäti, že radšej skôr a možno zbytočne, ako potom riešiť dlhodobo dôsledky.

Ortopéd vyšetruje dievča so skoliózou. zdroj: Envato Elements

Na trhu aj dnes existujú pomôcky, ktoré sa aplikujú dieťaťu aj v prípade chybného držania tela. Sú to pomôcky, ktorých úlohou je len upozorniť svojim účinkom dieťa na to, že jeho poloha napr. pri učení nie je správna. Dieťa by malo vnímať toto pôsobenie ako nepríjemné a výsledkom bude, že samo dieťa vedome aktivizuje svaly chrbta na to, aby sa vystreli chrbát. Preto sa tieto pomôcky nazývajú ako „napomínacie“ pomôcky, ktoré sa preto nasádzajú len pár krát denne na niekoľko minút.

V prípade, že už došlo k zmene tvaru chrbtice, nasleduje cielená rehabilitácia. Ak je zakrivenie výraznejšie, indikuje ortopéd ako súčasť liečby pevný trupovú ortézu – skoliotický korzet. Korzet je konštruovaný tak, aby svojím tvarom naprával chybné zakrivenie chrbtice.

Sedenie je nové fajčenie

Môže sa zdať, že aktuálna situácia so šírením ochorenia Covid-19 a zatvorenými školami znamená oddych pre detské chrbtice. Nemusia predsa do školy každý deň vláčiť ťažké tašky a sedieť na jednom mieste v nesprávnej polohe. Nie je to však celkom pravda.

Živá interakcia s učiteľkou sa zmenila na online vyučovanie. Deti nesedia v školských laviciach, namiesto toho sa presunuli pred počítač. Po škole sa často hrajú počítačové hry alebo sa presunú k televízoru. Práve počas korony je ideálny čas na to, aby ste svojim deťom vymýšľali a zdieľali s nimi bohaté pohybové aktivity, ktoré sú tak veľmi potrebné pre správny vývin ich chrbtice.  

Ako si vybrať správnu školskú tašku?

Nosenie nevhodnej a zle upravenej školskej tašky predstavuje pre detskú chrbticu vážny problém. Pri jej výbere by ste mali v prvom rade dbať na hmotnosť dieťaťa, ergonomický tvar a materiál, z ktorého je vyrobená.

Účinky ťažkých batohov a školských tašiek (absolútna váha ± 6,75 kg, relatívna váha ± 15, 95 kg) na deti vo veku 11 –14 rokov skúmal aj indický pediater, Dr. Mohan A. Patil. Podľa jeho ročného výskumu na vzorke 500 detí pociťovalo symptómy a vonkajšie prejavy 60,6 % z nich (304 detí). Medzi najčastejšie príznaky patrili:

  • bolesti chrbta (83 %),
  • bolesti ramien (81 %),
  • bolesti krku (24 %).

Deti počas celoročného výskumu sprevádzali aj vonkajšie prejavy, ako napríklad citlivosť a začervenanie ramien (13, 8 %, resp. 8,2 %) a obmedzenie pohybu (takmer 2 %).

Podľa Národného portálu zdravia (NPZ) by ideálna váha ruksakov mala predstavovať približne 10 % telesnej hmotnosti žiakov podľa daného veku:

  • 1. a 2. ročník – 2,5 kg,
  • 3. a 4. ročník – 3,5 kg,
  • 5. a 6. ročník – 4,5 kg,
  • 7. až 9. ročník – 5 kg.
Ideálna váha školskej tašky by mala byť do 10% z telesnej hmotnosti žiaka. zdroj: Envato Elements

Čo treba zohľadniť pri výbere školskej tašky?

Popruhy na budúcej taške vášho malého školáka by mali byť polstrované a dostatočne široké. Skontrolujte nastaviteľnosť ich dĺžky a presvedčte sa, že spodný okraj batohu končí tesne nad pásom dieťaťa.

Taška by mala mať tvarovaný rám alebo nastaviteľný bedrový popruh. Hmotnosť plného batohu tak bude spočívať na panve, nie na pleciach a chrbtici dieťaťa. Zadná časť batohu musí byť vystužená a z priedušného materiálu, aby sa príjemne nosila. Preverte, či je dno dostatočne pevné a stabilné. 

Vhodné je aj veľké množstvo priehradok vo vnútri tašky, do nich si dieťa môže prakticky rozdeliť veci a dokáže sa v batohu lepšie orientovať. Pre bezpečnú viditeľnosť zvoľte tašku s výraznými reflexnými prvkami. Ak nie sú súčasťou batohu, kúpte ich samostatne a pripevnite na tašku. 

Vhodná školská taška, bohaté pohybové aktivity a budovanie správnych návykov od skorého detstva môžu pomôcť vašim deťom predísť bolestiam chrbta. Ak sa aj v dospelosti rozhodnú pre sedavé zamestnanie (administratíva, IT sektor), tieto návyky v nich pretrvajú a budú ich praktizovať aj naďalej. 

Redakcia, zdroj: Národný portál zdravia 

Foto: Envato Elements

Copyright 2022 © epoc pro, s.r.o.

Prihlásiť sa ku odberu noviniek

Pripojte sa k nášmu zoznamu adresátov a dostávajte každý týždeň výber najzaujímavejších správ zo sveta Ortopedického magazínu.

Úspešne ste sa prihlásili k odberu.

Share This