Reklama

Ortopedický magazín logo
VITAJTE
Ortopedický magazín logo
Slider

Sú drepy škodlivé pre vaše kolená? Iba ak ich robíte zle

Sú drepy škodlivé pre vaše kolená?

Pokiaľ pri drepoch cítite bolesť v kolenách, niečo nie je správne. Foto: Envato Elements

Asi každý z nás už v živote počul, že drepy škodia kolenám. Tento mýtus môže byť pravdivý iba v prípade, že ich robíte zle. Pozrime sa teda bližšie na to, ako správne cvičiť jeden zo základných cvikov.

Sú drepy škodlivé pre vaše kolená?

Drepovať nás učili už na základnej škole a mnohí drepy považujú zďaleka za najjednoduchšie cvičenie. Možno aj preto sa ani nezamýšľame nad tým, či ich cvičíme správne. A tu je práve problém. Zlé drepy nášmu telu nepomáhajú. Skôr naopak. 

Ak to bolí, niečo je zle

Ešte predtým, ako sa pozrieme na správnu techniku drepu, však treba pripomenúť, že ak pri drepovaní pociťujete bolesť, nemusí ísť len o chybu v technike. 

Ak bolesť neprestáva, navštívte svojho lekára. Možno máte niektoré z týchto ochorení:

  • Bežecké koleno sa niekedy nazýva aj skokanské koleno. Toto poranenie súvisí s preťažením kĺbov a často sa vyskytuje u aktívnych športovcov. Preťažené koleno môže byť mimoriadne citlivé na záťaž a pri cvičení preto môžete pociťovať bolesť.
  • Zápal šliach taktiež súvisí s preťažením kolena, ale môže ísť aj o pozostatok úrazu. Citlivé šľachy reagujú na zvýšenú záťaž a preto vás drepy môžu bolieť.
  • Artritída je zápalové ochorenie, ktoré spôsobujú baktérie alebo reumatické ochorenia.
  • Artróza je spôsobená častým a nadmerným preťažením kĺbových plôch, ktoré sa následne opotrebujú. K preťaženiu dochádza predovšetkým dlhodobým tlakom, ktorý je vyvíjaný na kĺb a ktorého dôsledkom je opotrebovanie chrupiek. 

Ak sú vaše kolená zdravé a napriek tomu pociťujete pri ich cvičení bolesť, potom je potrebné pozrieť sa na vašu techniku. Práve tam môže byť ukrytý pôvod vášho problému.

Technika je všetko

Drepy sú jednoduché, no mimoriadne efektívne. Ich správne prevedenie posilňuje svaly nôh, trupu, zadku ale aj spodného chrbta. Ako teda na ne? Tu je niekoľko tipov, ako zlepšiť techniku drepovania, ako sa vyhýbať zraneniam a vyťažiť z tohto populárneho cviku čo najviac.

Hlavu hore

Správny postoj je pri drepe kľúčový. Hlava by tu mala byť akýmsi predĺžením chrbtice. Pri drepovaní držte hlavu hore a pozerajte sa pred seba.

Päty na zemi

Počas celého trvania drepy udržujte päty na zemi. Takýmto spôsobom docielite dostatočný rozsah pohybu a správne precvičenie svalov.

Sú drepy škodlivé pre vaše kolená?
Zo začiatku je dôležité, naučiť sa správnu techniku

Šírka postoja

Zameriavate sa skôr na vnútorné svaly stehna? Potom by mal byť váš postoj širší, než je šírka vašich bokov. Alebo si chcete skôr precvičiť vaše kvadricepsy? Potom by mal byť váš postoj približne rovnako široký ako šírka bokov. Nie je totiž drep ako drep.

Správne prevedenie

V tejto fáze už máte správny postoj. Teraz prichádza na rad samotný drep. Jeho prvou fázou by malo byť ohnutie v bedrovom kĺbe. Predstavte si skrátka, že za vami je lavička, na ktorú si chcete sadnúť. 

Nasleduje ohnutie kolena a členku. Ohnutie končí v momente, keď už nedokážete udržať neutrálne postavenie chrbta a začnete sa príliš nakláňať dopredu, či dozadu. Klesanie by malo pokračovať maximálne do momentu, keď sú stehná rovnobežné so zemou. V tomto momente začnite stúpať do začiatočnej polohy.

Čo s rukami

Poloha rúk nie je pri drepovaní rozhodujúca a mnohí tréneri hovoria skôr o individuálnej preferencii. Ruky si môžete dať vbok, vystrieť pred seba, alebo spojiť približne vo výške pŕs.

Ide to aj ľahšie

Ti, ktorí s drepovaním len začínajú, alebo sú pre nich bežné drepy (po chorobe, čí zranení) náročné, môžu skúsiť drepy o steny. Ide o menej náročné cvičenie, pri ktorom sa chrbtom opierame o stenu a s jej pomocou postupne klesáme nižšie.

Každý drep je iný

Napriek univerzálnym pravidlám je na záver potrebné podotknúť, že každý z nás má unikátnu stavbu tela a preto nikdy nebudeme všetci drepovať rovnako. Dôležité je však počúvať vlastné telo a ani s cvičením to nepreháňať. Akonáhle pocítite pri drepovaní bolesť, uistite sa, že dodržiavate správnu techniku. Ak bolesť neprestáva, prestaňte s námahou, aplikujte na boľavý kĺb ľad, alebo koleno obviažte. Pri silných bolestiach neváhajte navštíviť odborníka a užiť lieky proti bolesti. Pokiaľ by sme si chceli zodpovedať úvodnú otázku a teda, či “Sú drepy škodlivé pre vaše kolená?”, za nás je odpoveď určite NIE. Individuálne by sa tejto otázke však mali venovať osoby s nadváhou alebo už pretrvávajúcimi ťažkosťami pohybového aparátu.

Redakcia, Zdroj:

Medicalnewstoday

Skillostrength

Foto: Envato Elements

Copyright 2021 © Factory 457 s.r.o.

Prihlásiť sa ku odberu noviniek

Pripojte sa k nášmu zoznamu adresátov a dostávajte každý týždeň výber najzaujímavejších správ zo sveta Ortopedického magazínu.

Úspešne ste sa prihlásili k odberu.

Share This