Počet záchranárskych letov sa vlani zvýšil o 11 percent
Slovenské posádky záchranárskych vrtuľníkov pomohli v roku 2021 ľuďom v tiesni a chorým pacientom spolu takmer 2000-krát. Ide pritom o 11-percentný nárast záchranárskych letov oproti roku 2020. „Z toho takmer 900-krát leteli v rámci primárnych zásahov k pacientom priamo do terénu. Zvyšné lety tvorili medzinemocničné, tzv. sekundárne transporty,“ konkretizovala hovorkyňa Air-Transport Europe (ATE) Zuzana Hopjaková.
Do terénu vrtuľníky najčastejšie privolávali k dopravným nehodám, v lesnom teréne, na lyžiarskych svahoch či turistických chodníkoch pomohli 117 pacientom a do ťažko prístupného vysokohorského terénu leteli 95-krát. Techniku vysadenia priamo do terénu pomocou palubného navijaka využili vlani posádky celkovo 161-krát, prevažne popradská základňa, pre ktorú sú charakteristické zásahy v horách. „Najčastejšou indikáciou pre vzlet záchranárskeho vrtuľníka býva už niekoľko rokov akútny infarkt myokardu. Pacienti s touto diagnózou tvorili takmer tretinu vzletov. Druhou najpočetnejšou skupinou sú pacienti s cievnou mozgovou príhodou,“ doplnila hovorkyňa.
Služby zdravotníckych vrtuľníkov využili aj v 40 prípadoch prevozu odobratých orgánov na transplantáciu. Na palube prúdového lietadla ATE previezli v roku 2021 celkovo 33 pacientov, 18 v rámci Slovenska a 15 smerovalo do zahraničia. „Čo sa týka pohlavia, 69 percent pacientov tvorilo mužskú populáciu, 31 percent bolo žien. Vrtuľníky previezli aj 16 novorodencov v inkubátoroch. Spomedzi siedmich základní vykonalo najviac záchranných akcií stredisko v Banskej Bystrici, nasledoval Trenčín a Košice,“ dodala Hopjaková.
Náročný výcvik
Výraznejší pokles zásahov do terénu zaznamenali leteckí záchranári predovšetkým na začiatku a v závere roka, keď sa v rámci vrcholu pandémie znížila mobilita ľudí a zároveň klesla úrazovosť. Na druhej strane sa však zvýšili požiadavky o letecké prevozy pacientov s ochorením COVID-19. „Na základe požiadaviek operačných stredísk sme medzi nemocnicami transportovali 63 takýchto pacientov,“ doplnila riaditeľka Vrtuľníkovej záchrannej a zdravotnej služby Iveta Križalkovičová.
Letový riaditeľ ATE Peter Dobrota doplnil, že v oblasti prevádzky vrtuľníkov budú posádky naďalej prechádzať náročným udržiavacím výcvikom na zariadeniach pre simuláciu letu v Španielsku a Francúzsku. „Pre zlepšenie zásahov v nočných podmienkach posádkam obmeníme a doplníme okuliare na nočné videnie. Svoje úsilie chceme zamerať aj na spoluprácu s rezortom zdravotníctva v oblasti zlepšovania podmienok na pristávanie našich vrtuľníkov v jednotlivých nemocniciach bez certifikovaných heliportov,“ uzatvára Dobrota.
Zdroj: TASR
Foto: ilustračné, Envato Elements