Ortopedický magazín logo

Reklama

Fyzioterapeut Martin Skladan o ťažkostiach motorkárov s ľahkým oblečením

Fyzioterapeut Martin Skladan o ťažkostiach motorkárov s ľahkým oblečením

Leto, slnko, teplo a u niekoho možno aj jazda na motorke či skútri. Motorkári, a teraz ruku na srdce, koľkokrát do roka sadnete na motorku iba tak, v krátkych nohaviciach a tričku? Bez riadneho oblečenia, ktoré by vás chránilo pred prúdiacim vzduchom. Aj teplý prúdiaci vzduch vie spôsobiť rôzne ťažkosti. O ťažkostiach motorkárov s ľahkým oblečením sme sa zhovárali s fyzioterapeutom Mgr. Martinom Skladanom

Martin Skladan
Mgr. Martin Skladan, fyzioterapeut

Sú počas jazdy na motorke nezakryté partie tela ohrozené? 

Martin Skladan: Pri vysokej rýchlosti sa aj z teplého vzduchu stáva vzduch studený a najmä pri dlhej jazde na motorke, kde je telo stále v jednej pozícii. Svaly musia byť neustále v napätí,  nemajú oddych a telo je o to viac háklivejšie na dlhodobé pôsobenie studeného nárazového vzduchu. Takže áno, nezakryté partie sú ohrozené.

Ktoré partie sú u motorkárov najnáchylnejšie?

Martin Skladan: Najnáchylnejšie partie sú krčná a drieková chrbtica. Pri akomkoľvek type motorky a dĺžke jazdy by si mal chrániť odevom najviac oblasti krčnej a driekovej chrbtice. Na driekovú chrbticu by som pri dlhšej jazde odporučil nosiť aj bedrový oporný pás.

Sú partie, ktoré sa „ozvú“ hneď, resp. po krátkom čase, a také, ktoré sa ozvú až „na starobu“?

Martin Skladan: Je to individuálne, ktoré partie tela sa kedy ozvú. Záleží na type motorky, a teda aj type jazdy, dĺžke jazdy, faktorov je mnoho. No ako prvá sa môže ozvať drieková chrbtica, už len tým, že telo je na motorke dlhodobo v jednej pozícii a pravidelnosť jázd tomu môže len pridať. Ale ako vravím, je tam mnoho faktorov.

Ako by sa mal motorkár chrániť, aby mu prúdiaci vzduch nespôsoboval zdravotné ťažkosti?

Martin Skladan: Mal by byť kompletne funkčne oblečený, aby žiadna časť tela nebola vystavovaná nárazovému prúdiacemu vzduchu, taktiež by mal mať pri dlhej jazde bedrový oporný pás. Všeobecne by som pri dlhej jazde odporučil po istom čase prestávku, zmeniť polohu, poprechádzať sa, ponaťahovať sa. Proste, nebyť celý čas v jednej pozícii, teda sedieť na motorke.

Redakcia

Foto: Envato Elements, Archív Mgr. Martin Skladan

Fyzioterapeut Martin Skladan: Letná diagnóza šoférov ‒ „ofúknutý krk“

About Author

Prihlásiť sa ku odberu noviniek

Pripojte sa k nášmu zoznamu adresátov a dostávajte každý týždeň výber najzaujímavejších správ zo sveta Ortopedického magazínu.

Úspešne ste sa prihlásili k odberu.

Share This