Študijný odbor ORTOPEDICKÝ TECHNIK
Študijný odbor Ortopedický technik je denné 4-ročné štúdium ukončené maturitnou skúškou pre absolventov základnej školy. Je to odbor, ktorého potreba i atraktivita neustále rastie. Určený je pre dievčatá i chlapcov, ktorí majú vzťah k technickým činnostiam a sú zruční. Ortopedický technik samostatne vykonáva činnosti v oblasti ortopedicko-protetickej starostlivosti podľa predpisu lekára, indikuje, zhotovuje a aplikuje ortopedické pomôcky podľa individuálnych chýb a deformít ľudského tela, prípadne po úraze alebo operačných zákrokoch. Vykonáva opravy a úpravy týchto pomôcok. Pracuje s najmodernejšími materiálmi (termoplasty, uhlíkové kompozity) aj s klasickými (prírodné usne, textil).
Počas štúdia sa študent naučí najmodernejšie výrobné postupy protéz horných a dolných končatín, korzetov, ortopedickej obuvi a iných pomôcok, ktoré sú nevyhnutné na to, aby aj telesne postihnutí ľudia (vrodené deformity, úrazy, zdravotné poškodenia) mohli dosiahnuť čo najvyššiu kvalitu života.
Miesto štúdia
V súčasnosti sa tento študijný odbor vyučuje na Strednej zdravotníckej škole na Záhradníckej ulici v Bratislave.
V tomto školskom roku máme prvýkrát v histórii všetky štyri ročníky študentov. Po 12 rokoch budeme mať maturantov, aj keď kvôli aktuálnej pandemickej situácii – bez maturitnej skúšky vo forme, ako ju všetci poznáme. Namiesto nej budú maturitné predmety hodnotené administratívne, to znamená, zo známok skupiny príbuzných predmetov z praktickej a teoretickej časti odbornej zložky, ktoré študenti absolvovali počas štúdia.
Poslední maturanti opustili túto školu v roku 2009. V aktuálnom školskom roku by malo ukončiť štúdium 11 študentov štvrtého ročníka. V treťom ročníku máme 14 študentov, v druhom 9 a v prvom ročníku 7 študentov.
Náplň a priebeh štúdia
S výukou študentov vypomáha viacero externých odborníkov z praxe. Praktická výuka v treťom a štvrtom ročníku prebieha na pracoviskách poskytovateľov zdravotníckej starostlivosti v odbore Technická ortopédia, ktoré sídlia v Bratislave.
Podľa aktuálne platného Štátneho vzdelávacieho programu sa okrem iných vyučujú aj tieto odborné teoretické predmety, ktoré priamo súvisia s odborom: technológia, materiály, ortopédia a ortopedická protetika. Praktickej časti sa študenti venujú na predmetoch: technológia zhotovovania ortopedicko-protetických pomôcok a zhotovovanie ortopedicko-protetických pomôcok. V rámci týchto predmetov sa počas celého štúdia venujeme jednotlivým pomôckam, a to ortézam, protézam a ortopedickej obuvi.
1. ročník
V prvom ročníku sa študenti oboznamujú s odborom a výučba je zameraná na všeobecný prehľad rozdelenia všetkých ortopedicko-protetických pomôcok, odoberanie merných podkladov z tela pacienta, oboznamovanie sa s náradím a zariadeniami používanými pri výrobe týchto pomôcok.
Na praktickej výučbe v prvom polroku v školskej učebni sa učia pracovať s jednotlivými súčasťami náradia, so základmi ručného spracovávania kovov, spoznávajú pôvod a spracovávanie materiálov na výrobu ortéz, protéz a ortopedickej obuvi. Počas druhého polroka prebieha praktická výučba, ktorá je zameraná na ortopedickú obuv na pracovisku mimo školy a na ktorej sa študenti naučia základy obsluhy šijacích strojov a používanie materiálov pri výrobe obuvi a pomôcok k obuvi.
2. ročník
Druhákom pribudne predmet ortopédia a ortopedická protetika, kde časť „ortopédia“ vyučuje lekár – ortopéd. V prvom polroku sa začína s rozdelením protéz. Ďalej študenti spoznávajú fázy ľudského kroku a biomechaniku človeka. V druhom polroku sa učia ortézy dolných končatín, postupne od chodidla až po kolenný kĺb. V rámci ortopedickej obuvi sa naučia, akú obuv poznáme, z čoho sa skladá a ako sa vyrába. Praktickú výučbu v prvom polroku absolvujú na pracovisku mimo školy, kde budú pracovať s materiálmi na výrobu obuvi a venovať sa zrezávaniu okrajov materiálov, krájaniu dielcov zvrškov a ich následnej montáži. V druhom polroku sa v školskej učebni učia, ako sa vyrábajú sadrové negatívy a pozitívy končatín. Veľa času sa venuje modelácii sadrových pozitívov a študenti si vyskúšajú, ako sa skenujú telesné proporcie.
3. ročník
Tretiakom ubudne predmet materiály a pribudne praktický predmet – zhotovovanie ortopedicko-protetických pomôcok. Na začiatku ročníka pokračujú v ortézach dolných končatín – od kolenného až po bedrový kĺb. Potom sa zaoberajú ortézami horných končatín. Druhý polrok je venovaný ortézam trupu a ortézam po neuromuskulárnych ochoreniach. Na hodinách ortopedickej obuvi sa podrobnejšie venujú spracovávaniu ortopedickej obuvi na rôzne vady nôh, odoberaniu mier a výberu správneho vyhotovovania ortopedickej obuvi podľa diagnózy.
Výučba praktických predmetov v treťom a štvrtom roku už prebieha na pracoviskách poskytovateľov ZS sídliacich v Bratislave, a to 2 dni v týždni. Na jednotlivých pracoviskách sa venujú jednotlivým pracovným úkonom, práci s náradím a na zariadeniach. Ďalej sa učia indikovať, zhotovovať a aplikovať ortézy dolných a horných končatín a trupu. V rámci hodín obuvi upravujú kopytá, vyhotovujú korkové kliny a jednotlivé stielky do obuvi, zhotovujú ortopedické vložky.
4. ročník
Štvrtáci sa na odborných predmetoch venujú protézam dolných a horných končatín a pokračujú v podrobnejšom spracovávaní ortopedickej obuvi na rôzne vady nôh. V druhom polroku sa venujú aj opakovaniu učiva a príprave na praktickú aj teoretickú časť maturitných skúšok.
Na praktickej výuke sa učia vyrábať protézy dolných a horných končatín a kontinuálne pokračujú vo výučbe výroby ortéz a skúsia si aj nové technologické postupy pri výrobe obuvi s počítačovou technikou a prácu s pacientom pod dozorom vyučujúceho.
Po absolvovaní tohto študijného odboru sa študenti uplatnia ako kvalitní ortopedickí technici v štátnych i neštátnych zariadeniach technickej ortopédie, ktorých je veľmi málo a v každom regióne Slovenska sú žiadaní.
Inovácia ŠVP
Na to, aby sme toto štúdium prispôsobili najmodernejším trendom v starostlivosti o ortopedicko-protetických pacientov, potrebujeme, aby sa čo najskôr inovoval Štátny vzdelávací program (SVP).
Jeho obsah je pre nás v súčasnosti už zastaralý. Skladba a názvy predmetov už nereflektujú aktuálne potreby odborného vzdelávania. Pevne dúfame, že v najbližšom čase už dostaneme zelenú na to, aby sme mohli tento vzdelávací program inovovať a prispôsobiť ho aktuálnym trendom vo vybavovaní pacientov ortopedicko-protetickými pomôckami, ako aj aktuálnym požiadavkám trhu.
Autor odborného blogu:
Ing. Marek Bachura, PhD., MBA, odborný garant študijného odboru – Ortopedický technik, vedúci ortopedický technik v spoločnosti Otto Bock Slovakia s.r.o.
Štúdium: SPŠ Snina, SZŠ Záhradnícka Bratislava – študijný odbor Ortopedický technik
TU Košice – Technická univerzita, Strojnícka fakulta, odbor Biomedicínske inžinierstvo
CEMI – Central European Management Institute – Management zdravotníctva
Prax: Od roku 2000 ako ortopedický technik v spoločnosti Centrum ortopedickej protetiky, od roku 2004 ortopedický technik v spoločnosti Otto Bock ČR, od roku 2007 vedúci ortopedický technik v spoločnosti Otto Bock Slovakia s.r.o.
Zdroj obrázkov: Otto Bock Slovakia s.r.o., SZŠ Záhradnícka Bratislava, Neoprot s.r.o., Protetika a.s., Ortopro plus s.r.o.