Reklama

Ortopedický magazín logo
VITAJTE
Ortopedický magazín logo
Slider

Pracovať z domu je moderné. Ako zostať fit aj pri home office?

Ako zostať fit aj pri home office

Celosvetová pandémia ochorenia Covid-19 urýchlila vývoj a zariadila, že práca z domu sa stala bežnou súčasťou našich životov. Kým doteraz sa zamestnávatelia home officu skôr vyhýbali, teraz boli nútení poslať svojich zamestnancov do domácich kancelárií. A my všetci, ktorí pracujeme z domu by sme si mali zodpovedať dôležitú otáku, ako zostať fit aj pri home office?

Ak patríte k tým, ktorí sa kvôli koronavírusu museli zo dňa na deň zbaliť a presťahovať si svoj pracovný život domov, potom pravdepodobne nie ste pripravený na takúto výraznú zmenu. Práca z domu vyžaduje prípravu a správne nastavenie prostredia, ktoré podporuje kreativitu a produktivitu, no zároveň je zdravé tak po fyzickej ako aj psychickej stránke.

Home office nemusí bolieť

Ak pracujete z domu a začínate pociťovať bolesti v rôznych častiach tela, mali by ste si skontrolovať svoje prostredie a prispôsobiť ho čo najlepšie vášmu telu. Nie je tajomstvom, že kancelárska práca môže mať dlhodobé zdravotné následky, medzi ktoré patrí napríklad aj:

  • Zhoršenie zraku
  • Bolesti hlavy a migréna
  • Bolesti krku
  • Bolesti ramien
  • Syndróm karpálneho tunela
  • Bolesť bedrového kĺbu a chrbtice

Každému z týchto problémov sa dá predísť správnemu nastaveniu vášho pracovného prostredia, či už pracujete z kancelárie, alebo z vlastnej spálne.

Najvhodnejšie miesto

Keď už hovoríme o spálni, tak každý z nás má doma iné podmienky. Niekto žije v trojpodlažnom dome, iný zas v malej garzónke. Ak je to však čo i len trocha možné, skúste si doma vybrať na prácu taký priestor, ktorý najlepšie spĺňa tieto podmienky:

  • Disponuje jednoduchým prístupom ku elektrine a k internetu. Možno to znie ako samozrejmosť, ale internetové pripojenie nemusí byť na každom mieste vášho domova dostatočne silné. A bez dobrého pripojenia dnes veľa práce neurobíte.
  • Máte v ňom dostatok denného svetla. Nechcete predsa pracovať v pivnici a dostatok slnka počas dňa vám dodá potrebnú dávku energie na produktívnu a zmysluplnú prácu.
  • Máte v ňom svoje súkromie. Telefonáty, či online meetingy sú pre mnohých z nás na dennom poriadku. Nechcete počas práce nikoho rušiť, no je fajn ak nikto neruší vás.

Ak si chystáte zriadiť dočasnú kanceláriu v spálni, dbajte na to, aby ste v nej pracovali za stolom. Práca z postele je veľkým lákadlom, no pre vašu chrbticu a kĺby to nie je najlepšia správa.

Ak je vašou novou kanceláriou kuchyňa, potom pravdepodobne používate kuchynský stôl. Výška väčšiny kuchynských stolov je približne rovnaká ako tých kancelárskych. V prípade, že máte o niečo vyšší stôl, odporúčame stoličku s nastaviteľnou výškou tak, aby vyhovovala vašim potrebám.

Ak pracujete v jednoizbovom byte, či v garsónke, potom musíte byť trosku kreatívnejší. Radšej ako posteľ použite na prácu gauč, na ktorom si pomocou vankúšov môžete vytvoriť improvizovaný priestor na prácu s počítačom. Na zahodenie však nie je ani žehliaca doska. Najmä, ak sa dá nastaviť jej výška.

Laptop alebo stolový počítač?

Laptop je dnes nenahraditeľný nástroj, no dlhodobá práca s ním môže byť náročná. Neustále napríklad musíte pozerať dole. Naproti tomu pri stolovom monitore sa pozeráte pred seba, čo je pre váš krk a ramená omnoho lepšia pozícia. Ak už pracujete s notebookom, zaobstarajte si externú klávesnicu. Notebook tak môžete mať na stojane o čosi vyššie.

Monitor, na ktorý celý deň pozeráte by mal byť približne vo výške očí, pričom musí byť od nich vzdialený aspoň 45 centimetrov.

Ako zostať fit aj pri home office

Ako zostať fit aj pri home office?

Výška stoličky je dôležitá

Výška stoličky by mala závisieť od stola, ale aj od vašej výšky. Odporúčame preto si aj domov zaobstarať stoličku s nastaviteľnou výškou. Pri sedení na nej by sa vaše nohy mali dotýkať zeme, pričom kolená by mali byť zohnuté približne v 90-stupňovom uhle. 

Operadlo by malo vašej chrbtici poskytovať dostatočnú oporu a to len s veľmi miernym sklonom dozadu. Nie vždy platí, že čo je pohodlné je aj zdravé.

A keď sme už pri pohodlí, tak väčšina odborníkov sa zhoduje, že istú časť pracovnej doby by ste mali stráviť postojačky. Striedanie sediacej a stojacej polohy pomáha prekrveniu organizmu ako aj celému vášmu muskuloskeletálnemu systému.

Nemali ste po práci čas na cvičenie? Home office to môže zmeniť

Každý z nás to pozná – odchádzame z práce s tým, že si ideme zašportovať, no keď sa po hodinovej zápche vrátime domov, máme silu iba objednanie si pizze a pozeranie obľúbeného seriálu. Práca z domu nám dáva možnosť sa zlepšiť aj v tomto ohľade. Jednou z najdôležitejších vecí, ktoré môžete pri práci z domu urobiť pre svoje zdravie, je venovať sa pravidelnému cvičeniu. 

Stačí zaklapnúť počítač a zacvičiť si priamo doma. Už 20 minút jednoduchého cvičenia vám dodá energiu a posilní vašu imunitu, ale aj psychickú pohodu. Ak je vonku pekne, vysadnite na bicykel, alebo na dlhšiu prechádzku. Teraz vám v tom žiadna dopravná zápcha nezabráni. 

Redakcia, Zdroj:

Verywellhealth

Copyright 2021 © Factory 457 s.r.o.

Prihlásiť sa ku odberu noviniek

Pripojte sa k nášmu zoznamu adresátov a dostávajte každý týždeň výber najzaujímavejších správ zo sveta Ortopedického magazínu.

Úspešne ste sa prihlásili k odberu.

Share This