Reklama

Potraviny pre zdravie vašich kostí. Poznáte ich?

Potraviny pre zdravie vašich kostí. Poznáte ich?

Strava významným spôsobom ovplyvňuje naše zdravie. Podľa niektorých vedcov viac ako 50 % vplyvu na naše zdravie má práve zloženie stravy a stravovacie návyky. Zvyšok sa delí medzi genetické predispozície a úroveň poskytovanej zdravotnej starostlivosti. Naše telo a jeho časti sú závislé od toho, čo im dodáme, a rovnako je to aj s našimi kosťami. Viete, ktorými superpotravinami podporíte ich zdravie? 

„Zdravé jedlo predlžuje život“ a podobne to platí pri vybraných potravinách a hlavnej časti nášho pohybového systému. „Zdravé potraviny predlžujú život našich kostí.“

Mlieko

Vápnik tvorí základ pre zdravé a pevné kosti. Nájdeme ho v mlieku a mliečnych produktoch. Dostatočný príjem vápnika, napríklad v podobe mliečnych výrobkov, je dobrým základom prevencie osteoporózy. V počiatočných štádiách osteoporózy lekár zvyčajne predpisuje vápnik, doplnený tiež o vitamín D. Okrem toho vápnik pozitívne vplýva na činnosť svalov, nervov či srdca.

Tmavá listová zelenina 

Podporiť prevenciu osteoporózy je vhodné vitamínom K, ktorý do jedálneho lístka zahrnieme v podobe tmavej listovej zeleniny. Vhodným zdrojom vitamínu K je napríklad kel.

Obsahuje približne 15 % odporúčanej dennej dávky vápnika, 6-násobok dennej potreby vitamínu A a 6-násobok dennej potreby vitamínu K. Do skupiny tmavej zeleniny patrí aj brokolica.

Baobab 

Baobab je mohutný strom pochádzajúci z Afriky, Austrálie a Madagaskaru. Jeho plody, podobné kokosovým orechom, patria medzi superpotraviny. Obsahuje veľa vápnika a horčík, ktorý zohráva dôležitú úlohu pri spracovaní vápnika. Okrem toho má antioxidačné účinky a je tiež bohatým zdrojom fosforu, ktorý je dôležitý pre zdravie kostí a zubov.

Strom Baobab na Madagaskare, zdroj: Envato Elements

Sladké zemiaky 

Bataty alebo sladké zemiaky pochádzajú z Ameriky. Do Európy ich obchodníci doviezli ešte skôr ako klasické zemiaky. Pripisujú sa im blahodarné účinky na imunitu, podporu trávenia a krvný tlak. Pacienti trpiaci artritídou poznajú bataty ako chutný prírodný zdroj horčíka, zinku, betakaroténu a celej škály vitamínov B. Vodu, v ktorej boli uvarené sladké zemiaky, je vraj dobré prikladať na bolestivé miesta.

Acerola

Acerola je plod kríkov pochádzajúcich z dažďových pralesov v Brazílii. Toto staré prírodné liečivo síce nie je bohaté na vápnik, ale darmo by ste hľadali lepší zdroj vitamínu C, ktorý dokáže pomôcť pri únave svalov či bolesti kĺbov. Vitamín C zohráva rovnako dôležitú úlohu pri regenerácii ciev, kože a tiež kostí. Acerole sa pripisuje aj podpora tvorby kolagénu, činnosti nervového a imunitného systému alebo podpora zraku.

Acerola pochádza z dažďových pralesov v Brazílii, zdroj: Envato Elements

Sušené slivky

Patria do skupiny tých potravín, ktoré pomáhajú prevencii osteoporózy. Pomáhajú pri raste a obnove kostí. Obsahujú totiž vápnik, vitamín D a vitamín K. Tým pozitívne vplývajú na hustotu kostnej hmoty. Okrem toho sušené slivky obsahujú bór, ktorý prispieva na lepšie sústredenie a činnosť mozgu.

Sardinky

Ryby obsahujú okrem vápnika, jódu, železa, fosforu a vitamínu D aj omega-3 mastné kyseliny, ktoré sú dôležité na správne fungovanie buniek celého organizmu. Okrem toho sú omega-3 mastné kyseliny skvelou prevenciou artritídy, psoriázy a kožného ekzému. Pomáhajú tiež znižovať riziko krvných zrazením a znižovať krvný tlak.

Sardinky v konzerve majú vraj rovnakú výživovú hodnotu ako čerstvé. zdroj: Envato Elements

Šošovica

Šošovica omladzuje väzové tkanivo, zlepšuje výkonnosť mozgu, znižuje riziko srdcovo-cievnych ochorení, pomáha budovať svaly, dokonca môže byť užitočná pri chudnutí. Ako to všetko dokáže?

Tieto malé plody obsahujú celý komplex bielkovín, vitamínov, minerálov, aj omega-3 mastné kyseliny. Pozreli ste si niekedy informácie o nutričných hodnotách na obale so šošovicou? Už v 100 gramoch šošovice sa ukrýva až 24 gramov bielkovín, 60 gramov sacharidov, 18 gramov vlákniny a iba 1 gram tuku. Šošovica obsahuje vitamíny: A, B1, B2, B3, C, E, K, ďalej horčík, vápnik, dokonca aj mangán, selén a meď.

Ďalšie zdroje kalcia:

  • Tofu
  • Sójové nápoje
  • Orechy
  • Sójové bôby
  • Okra
  • Hlávková kapusta

Redakcia

Foto: Envato Elements

Copyright 2022 © epoc pro, s.r.o.

Prihlásiť sa ku odberu noviniek

Pripojte sa k nášmu zoznamu adresátov a dostávajte každý týždeň výber najzaujímavejších správ zo sveta Ortopedického magazínu.

Úspešne ste sa prihlásili k odberu.

Share This