Reklama

Máte syndróm lenivého čreva? Príčinou môže byť aj nedostatočný pitný režim

Máte syndróm lenivého čreva?

Syndróm lenivého čreva, spomalené alebo pomalé črevo je stav s príznakmi zápchy a silne bolestivých pohybov čriev. Tieto príznaky sa vyskytujú takmer u každého pacienta. Ochorenie môže zájsť do štádia, keď si liečba vyžaduje dohľad a diagnostiku lekára. Syndróm lenivého čreva môže mať tiež chronický charakter.

Pomôcť v prevencii a liečbe môžu základné zmeny v životnom štýle a stravovaní.

Len čo začnete jesť, vaše nervy vysielajú signál do tráviaceho traktu. Tým sa spúšťa niekoľko procesov.

Problém môže nastávať už pri posúvaní potravy. Tá sa posúva vďaka pohybu svalov v tráviacom systéme. Tento pohyb môže byť pomalší, ako by mal byť. Môže byť úplne blokovaný alebo ho neumožňuje slabá kontrakcia svalov, ktoré majú stravu posúvať.

Prečo môžu byť tieto svaly slabšie, ako by mali? 

Možných príčin je niekoľko. Môže to byť spôsobené poruchou stravovania, napríklad anorexiou alebo bulímiou.

Negatívne ovplyvniť činnosť svalov a brániť potrave v prirodzenej ceste môžu tiež:

– obmedzené stravovacie návyky

– anestézia

– časté užívanie preháňadla

– syndróm dráždivého čreva (IBS)

– užívanie omamných látok

Príčina môže byť však oveľa jednoduchšia. Syndróm lenivého čreva môže spôsobovať aj nedostatok vlákniny v strave alebo slabý pitný režim. Zhodujú sa na tom aj slovenskí gastroenterológovia, MUDr. Miloš Bubán a MUDr. Radovan Juríček.

MUDr. Radovan Juríček pripomína, že zažívací trakt najväčším orgánom imunitného systému. Nikde v ľudskom tele nie je viac bielych krviniek ako práve v čreve. Tie pomáhajú udržiavať rovnováhu medzi miliardami mikroorganizmov v črevách, a teda celého organizmu. Narušenie tejto rovnováhy vedie k vzniku mnohých ochorení ako zápalové ochorenia čreva, autoimunitné ochorenia, potravinové alergie a podobne.

Gastroenterológ MUDr. Bubán tvrdí, že najväčším problémom s lenivým črevom sú najmä tieto zlozvyky:

  • nedostatok pohybu,
  • nedostatočný pitný režim a príjem vlákniny (zelenina, ovocie, otruby).

Správny pitný režim, ktorý priaznivo pôsobí na trávenie, je podľa oboch lekárov základom vnútornej rovnováhy tela. Ukázalo sa, že si ľudia vedia pomôcť aj častejším pitím prírodných minerálnych vôd.

Mnohé z nich majú viaceré zdravotné benefity. Tlmia kyslosť žalúdka a stimulujú tvorbu tráviacich štiav. Pokiaľ siahnete po minerálke s vyšším obsahom síranov, zlepšíte tak pohyblivosť čriev a zabránite zápche. Jednou z takých je napríklad Budiš.

Vápenaté síranové vody majú protizápalový účinok nielen v tráviacom trakte, ale aj pri infekciách močových ciest. Pitím uhličitej vody sa prekrvujú sliznice tráviaceho traktu, stimuluje sa tvorba žalúdočnej šťavy a urýchľuje sa vstrebávanie živín z potravy.

Obaja gastroenterológovia radia, aby ľudia s poruchami vyprázdňovania nesiahali hneď po voľnopredajných preháňadlách. Sú návykové a nevhodné na dlhodobé užívanie.

Niekedy stačí pravidelný pohyb, starostlivosť o správnu výživu, nezabúdať na probiotiká i vlákninu a dostatočne „zalievať“ črevo, teda prijímať potrebné množstvo tekutín.

Máte syndróm lenivého čreva?

Nepite nárazovo, ani minerálnu vodu

„Lepšie je tiež dať si pohár vody pred jedlom ako po ňom,“ hovorí MUDr. Juríček.

Celkovo odporúča piť teplejšiu vodu, nie práve vychladenú z chladničky. Teplú vodu, napríklad aj minerálnu, je vhodné piť ráno na prázdny žalúdok v rámci zabezpečenia pravidelnosti stolice a zlepšenia peristaltiky čriev.

Podľa lekára nie je vhodné piť nárazovo. Odporúča pravidelnosť a rozloženie príjmu tekutín aj minerálnych vôd počas celého dňa.

Motiváciou v dodržiavaní pitného režimu by mala byť snaha udržať sa fit, a to aj po psychickej stránke, pretože aj to sa vie odzrkadliť na vašom trávení.

Potreba organizmu je individuálna

Dôležitý je pitný režim, obzvlášť u detí a seniorov. Množstvo tekutín, ktoré organizmus potrebuje, je individuálne. Závisí to napríklad od veku, pohlavia, telesnej hmotnosti, ale aj od telesnej aktivity, zloženia a množstva stravy, teploty ovzdušia či zdravotného stavu.

„Základom pitného režimu je čistá pitná voda. Počas horúčav sa odporúča vypiť minimálne dva až štyri decilitre tekutín na desať kilogramov hmotnosti, čo predstavuje približne 1,5 až 3 litre tekutín denne. Toto množstvo sa však zvyšuje u ľudí, ktorí pracujú fyzicky a viac sa potia. Piť by sa malo priebežne, čiže v menších dávkach a častejšie a ešte pred pocitom smädu,“ radí ÚVZ SR.

Redakcia, TASR

Foto: Envato Elements

Copyright 2022 © epoc pro, s.r.o.

Prihlásiť sa ku odberu noviniek

Pripojte sa k nášmu zoznamu adresátov a dostávajte každý týždeň výber najzaujímavejších správ zo sveta Ortopedického magazínu.

Úspešne ste sa prihlásili k odberu.

Share This