Reklama

Koľko vitamínu C by sme mali denne prijať? Nové štúdie menia staré teórie

Koľko vitamínu C by sme mali denne prijať?

Podľa Svetovej zdravotníckej organizácie potrebuje dospelý človek denne prijať 45 miligramov vitamínu C. Podobne HNS, najväčší anglický zdravotnícky portál, uvádza iba 40 mg denne. Vitamín C je dôležitý na budovanie imunity, podporuje metabolizmus, dokonca aj chudnutie. Obľúbeným ranným nápojom je voda s citrónom. Takýto rituál pomáha vyplavovať z tela toxíny. Naopak, nedostatok vitamínu C môže spôsobiť skorbut − stav spôsobený dlhodobým nedostatkom vitamínu C v strave. Vedecká skupina z Washingtonskej univerzity prichádza s teóriou, podľa ktorej sú tieto odporúčania nedostatočné a vychádzajú z neaktuálneho prístupu vedcov. Koľko vitamínu C by sme mali denne prijať?

Naše telo je odkázané na príjem vitamínu C v strave, nápojoch, doplnkoch výživy.

Je nevyhnutný pri vstrebávaní železa a tvorbe kolagénu. Zvlášť nebezpečný je nedostatok vitamínu C počas vývoja plodu. Vitamín C je dôležitý pre správny vývoj mozgu dieťaťa.

Vitamín C pomáha predchádzať kardiovaskulárnym ochoreniam, prenatálnym zdravotným problémom, ochoreniam očí a prispieva k lepšej pleti a rýchlejšiemu hojeniu jaziev.

Už predchádzajúce štúdie naznačovali, že my ani nepoznáme všetky benefity tohto vitamínu. A rovnako začínali spochybňovať ideálne dávkovanie alebo odporúčané množstvo denného príjmu vitamínu C.

500 mg denne

Túto metódu skúmali vedci už dávnejšie. Ich výsledky vtedy vysoko presiahli všetky dovtedajšie odporúčania dennej dávky vitamínu C, ktoré boli od 45 až po 90 miligramov.

Na to, aby ste sa dostali k takémuto príjmu, musíte zjesť 9 kusov ovocia alebo zeleniny bohatej na vitamín C. Zaradiť to do dennej rutiny môže byť pre niekoho časovo, technicky alebo ekonomicky náročné.

Koľko vitamínu C by sme mali denne prijať?

Aké je denné maximum?

Maximálne množstvo vitamínu C, ktoré môžete denne prijať, odborníci stanovili u dospelých ľudí na 2 000 mg.

Nová štúdia spochybňuje „starý prístup“ – koľko vitamínu C by sme mali denne prijať?

Podľa posledných zistení publikovaných aj v American Journal of Clinical Nutrition by sme mali prijať denne viac vitamínu C, ako hovoria odporúčanie WHO. Pri súčasnej štúdii vedci vypátrali pôvodné − staré údaje a podklady z predchádzajúcich vedeckých prác a preskúmali každú z nich. Vyhodnotili ich nanovo pomocou nových techník a metód, ktoré pred rokmi ich kolegovia nemali k dispozícii.

Nové poznatky ukazujú napríklad, že pri hojení jaziev a snahe zabrániť ich slabej pevnosti je odporúčaná denná dávka vitamínu C okolo 95 mg. Toto odporúčanie by malo platiť pre väčšinu populácie. Už táto dávka je dvojnásobkom toho, čo podľa „starých“ štúdií odporúčala WHO.

Vedci tak vyzdvihli potrebu prijímania vitamínu C v rámci dennej stravy. Okrem citróna a citrusového ovocia sú výborným zdrojom aj brokolica či papája.

Čo je to skorbut?

Ide o ochorenie spôsobené nedostatkom vitamínu C v dennej strave. Prejavuje sa vyčerpaním, slabosťou, anémiou. Dokonca môže byť sprevádzané opuchom v niektorých častiach tela, stratou zubov alebo opuchom a krvácaním ďasien.

V minulosti sa toto ochorenie vyskytovalo u námorníkov počas dlhých plavieb, keď nemali k dispozícii dostatok potravín s vitamínom C.

Redakcia

Foto: Envato Elements 

Zdroje:

NHS

WHO

WEBMD

Copyright 2022 © epoc pro, s.r.o.

Prihlásiť sa ku odberu noviniek

Pripojte sa k nášmu zoznamu adresátov a dostávajte každý týždeň výber najzaujímavejších správ zo sveta Ortopedického magazínu.

Úspešne ste sa prihlásili k odberu.

Share This