Reklama

Čo by ste nemali jesť na prázdny žalúdok? Platia u vás tieto pravidlá?

Čo by ste nemali jesť na prázdny žalúdok?

Nejdeme sa zameriavať na žiaden štýl stravovania ani na žiadnu diétu. Všetci dobre vieme, že pokiaľ žalúdku pošleme v nesprávny moment nesprávne jedlá alebo ich kombináciu, vie nám to dať dostatočne pocítiť. Lekárne ponúkajú množstvo voľnopredajných liečiv, ktoré dokážu s týmito ťažkosťami pomôcť. Ale lepšie je sa im vyvarovať. Hľadali sme pre vás ďalšie z „osvedčených rád“. Zamerali sme sa na to, čo by ste nemali jesť na prázdny žalúdok. 

Raňajky sú najdôležitejším jedlom dňa. Koľkokrát ste už túto radu počuli? Ako si teda predstavujete vaše ideálne raňajky? Praženica, jogurt, káva alebo vám „stačí“ pohár vody? Vaša predstava môže byť odlišná od tej, akú má váš žalúdok.

Pečivo

Dá sa jesť praženica bez pečiva? U väčšiny ľudí je to zrejme nepredstaviteľné. A tu sa zastavíme. Pečivo sa na raňajky neodporúča. Obsahuje totiž plno kvasiniek, ktoré môžu dráždiť žalúdočnú sliznicu.

Ľadové nápoje

V lete je prirodzené siahnuť po ľadovej káve alebo ľadovom čaji, na prázdny žalúdok sa však tieto nápoje neodporúčajú. Na žalúdok môžu mať podobný efekt ako pečivo, navyše môžu vraj spomaliť trávenie. Ak si ráno doprajte pohár vody, ideálne vlažnej, nie ľadovej. Odporúčaný je tiež citrónový čaj.

Paradajky sa neodpočúčajú jesť na prázdny žalúdok

Paradajky

Paradajky sú výborné všade − v šaláte, na grile aj samostatné, ale nie  v každú hodinu. Kyselina trieslová, ktorá je v paradajkách prítomná, vie zvýšiť kyslosť v žalúdku. To môže viesť k žalúdočným problémom.

Ľudia, ktorí vedia o svojich problémoch s pažerákom a vredmi, by sa mali vyhýbať aj niektorým citrusovým jedlám, ako sú pomaranče, citróny.

Zvlášť sa paradajky neodporúčajú ľuďom, ktorí majú problém so zrážanlivosťou krvi. Inak sú bohatým zdrojom vitamínu C a ďalších živín.

Sýtené nápoje

Predstavte si váš prázdny žalúdok, čo sa v ňom asi bude diať, keď mu hneď z rána doprajete niekoľko decilitrov sýteného nápoja?

Sýtené nápoje nie sú pre zdravie človeka vhodné zrejme v žiadnu hodinu, ale ráno na prázdny žalúdok zvlášť. Môžu vám spôsobiť plynatosť a nevoľnosť. Pri dlhodobom pití sýtených nápojom na prázdny žalúdok sa spomína tiež riziko vzniku rakoviny pažeráka.

Paradajky sa neodpočúčajú jesť na prázdny žalúdok

Štipľavé jedlá

Otvoríte ráno chladničku a nájdete zvyšky mexickej alebo inej, stále štipľavej večere. Pár lyžičiek vás zasýti a je to rýchlejšie, ako pripravovať raňajky. A presne toto môže byť tá situácia, po ktorej vám žalúdok vyšle signál, aby ste to už nikdy viac nerobili. Konzumácia štipľavých alebo pikantných jedál na prázdny žalúdok dokáže žalúdok výrazne podráždiť. U niekoho sa môžu dostaviť aj kŕče. Alebo vám takéto raňajky privodia kyslosť, ktorá vás bude vyrušovať ešte niekoľko hodín. Preto sa na raňajky neodporúčajú cesnak, zázvor, čili a ďalšie pikantné jedlá.

Surová zelenina

Samozrejme, zelenina je nespochybniteľne prospešná pre ľudský organizmus. Niektoré druhy zeleniny dokážu pomôcť s trávením a ťažkosťami, napríklad kyslá kapusta alebo čučoriedky v prípade hnačky. Ráno a raňajky však môžu byť výnimkou. Surová zelenina konzumovaná po zobudení môže žalúdok a tráviaci systém zaťažiť. U ľudí, ktorým surová zelenina ráno neprospieva, sa zvyčajne dostaví plynatosť a bolesti brucha.

Hrušky

S niektorými druhmi ovocia je to podobné, ako so surovou zeleninou. A patrí sem aj hruška. Tá je totiž bohatá na vlákninu. A tú je vhodné kombinovať a jesť napríklad s ovsenými vločkami. To isté platí pre citrusové plody, ktoré sú rovnako bohaté na vlákninu.

Banány

Hlavne športovci považujú banán za super potravinu. Okrem toho, že dokáže rýchlo zasýtiť, obsahuje aj veľa horčíka a draslíka. A práve horčík a draslík obsiahnutý v banánoch môže pri konzumácii na prázdny žalúdok spôsobiť nerovnováhu týchto látok v krvi.

Jogurt

Jogurt patrí u mnohých ku pravidelnej voľbe pri výbere raňajok. Je plný baktérií mliečneho kvasenia, ktoré majú mnoho zdravotných výhod. V prázdnom žalúdku však dokážu byť tieto inak prospešné látky na škodu a môžu vyvolať pocit kyslosti. Vhodnejšie je odložiť si jogurt na desiatu, približne 2 hodiny po prvom jedle.

Sladké

Kedy je vhodné jesť sladké jedlá alebo sladkosti? Večer nie, ani ráno nie. Cukor je veľmi rýchlo stráviteľný. Keď vstúpi do žalúdka ako prvý, môže narušiť prirodzenú tvorbu inzulínu v tele.

Pýtate sa, čo je teda vhodné jesť na prázdny žalúdok?

Odporúčajú sa napríklad:

  • Vajcia (nie neprimerane veľa ani často)
  • Vodný melón
  • Kukuričná kaša
  • Pohánka
  • Orechy
  • Celozrnný chlieb bez kvasníc
  • Čučoriedky
  • Papája

Redakcia

Foto: Envato Elements

Copyright 2022 © epoc pro, s.r.o.

Prihlásiť sa ku odberu noviniek

Pripojte sa k nášmu zoznamu adresátov a dostávajte každý týždeň výber najzaujímavejších správ zo sveta Ortopedického magazínu.

Úspešne ste sa prihlásili k odberu.

Share This