Reklama

Čakáte dieťa? Kyselina listová je kľúčom k zdraviu a prevencii vrodených porúch

kyselina listova

Foto: Envato Elements

Kyselina listová výrazne prispieva k prevencii diagnózy, ktorej sa obáva každá budúca matka. Okrem zníženia rizika rázštepu chrbtice má ďalšie skvelé vlastnosti, na ktoré by ste najmä počas tehotenstva nemali zabúdať.

Tehotenstvo je jedným z najkrajších období života nielen budúcej mamy, ale aj celej rodiny. Pre matku je však toto obdobie ťažkou skúškou a môže znamenať veľkú záťaž pre jej organizmus. Vhodnou výživou a doplnkami sa dá predchádzať viacerým diagnózam a ťažkostiam. 

Medzi najdôležitejšie látky, ktoré by tehotná žena prijímať, patria omega 3 mastné kyseliny, vitamíny A a D, či C. Tým najdôležitejším prvkom, ktorý je počas tehotenstva potrebné prijímať, je však práve kyselina listová.

kyselina listová
Foto: Envato Elements

Prečo práve ona?

Kyselina listová patrí medzi dôležité vitamíny skupiny B. Býva dokonca označovaná aj ako vitamín B9 alebo tiež folát. Spoločne s vitamínom B1 sa podieľa na tvorbe DNA. Je známe, že táto kyselina tiež prispieva k deleniu buniek a jej nedostatok môže priamo viesť k vývojovým poruchám, či k predčasnému pôrodu. Medzi jej ďalšie výhody (nielen počas tehotenstva) patrí aj:

  • Prispievanie k vyváženej krvotvorbe
  • Prispievanie k dobrému psychickému stavu
  • Podieľanie sa na správnom metabolizme
  • Znižovanie pocitu vyčerpania a únavy
  • Posilňovanie imunitného systému

Ideálny scenár počíta so zvýšením jej príjmu už niekoľko mesiacov pred samotným otehotnením. Zvýšením príjmu najlepšie pripravíte svoje telo na správny vývoj plodu.

Kyselina listová a rázštep chrbtice

Práve počas prvých dní a týždňov tehotenstva sa totiž tvorí mozog a miecha. V tejto dôležitej etape vývoja plodu je dostatočný príjem kyseliny listovej viac ako potrebný. Funguje totiž ako úžasný liek a skvelá prevencia. Jej dostatok pred samotným počatím a obzvlášť v prvých týždňoch tehotenstva dokáže významne znížiť riziko rázštepu chrbtice. Niektoré štúdie uvádzajú, že až o 75 percent. Rázštep chrbtice je síce veľmi vzácna diagnóza, no aj napriek tomu by sa nemala brať na ľahkú váhu. 

Ako ju najlepšie získať

Kyselina listová je predovšetkým obsiahnutá v listovej zelenine. Jej skvelými prirodzenými zdrojmi sú aj kvasnice, ale napríklad aj kuracia pečeň. Tepelným spracovaním sa síce znehodnotí viac ako 90% kyseliny, avšak aj živočíšne produkty patria k jej bohatým zdrojom. 

potraviny obsahujúce kyselinu listovú
Foto: Envato Elements

Ďalšie potraviny, bohaté na kyselinu listovú sú:

  • Špenát
  • Hrach
  • Reďkovka
  • Biela fazuľa
  • Paradajky
  • Cícer
  • Maliny
  • Ovsené vločky

Vo vyspelých štátoch si hodnotu kyseliny listovej uvedomujú natoľko, že bežné potraviny, ako droždie, či múka, sú o ňu obohatené. Pri neplánovaných tehotenstvách sa totiž často stáva, že matka počas kritických prvých dní a týždňov nedbá o zvýšený príjem tejto kyseliny. Vďaka obohateným potravinám ju však dostáva v dostatočnom množstve. A výsledky sa dostavujú. V týchto krajinách aj vďaka kyseline listovej postupne výrazne klesá počet vrodených porúch. 

Potraviny však nestačia. Viacerí odborníci odporúčajú príjem kysliny listovej aj prostredníctvom výživových a vitamínových doplnkov, pri ktorých je jej vstrebateľnosť do organizmu až 100%.

Redakcia

Foto: ilustračné, Envato Elements

Copyright 2022 © epoc pro, s.r.o.

Prihlásiť sa ku odberu noviniek

Pripojte sa k nášmu zoznamu adresátov a dostávajte každý týždeň výber najzaujímavejších správ zo sveta Ortopedického magazínu.

Úspešne ste sa prihlásili k odberu.

Share This