Reklama

Ortopedický magazín logo
VITAJTE
Ortopedický magazín logo
Slider

Ako predchádzať boľavým kolenám?

Ako predchádzať boľavým kolenám?

Naše kolená nás vedú po mnohých životných cestách. Patria totiž k našim najvyťaženejším kĺbom. V dospelom a pokročilom veku sa na nich začína prejavovať nadmerná záťaž. Osteoporóza, teda degeneratívne ochorenie kĺbov, je najbežnejším typom artritídy, ktorá postihuje až 80 percent ľudí starších ako 55 rokov. Ak budete dodržiavať tieto pravidlá, môžete predchádzať boľavým kolenám. 

Osteoporóza je spôsobená poškodením alebo priamo rozpadom kĺbovej chrupavky medzi kosťami. V niektorých prípadoch môže mať za následok zníženú funkciu a dokonca zdravotné postihnutie, ktoré bráni vo vykonávaní aj jednoduchých každodenných úloh. 

Ako predchádzať boľavým kolenám?

Čo robiť aby ste si zachovali pohyblivosť a zdravie kolien počas celého života?

Tu je niekoľko tipov:

  • Udržujte si zdravú hmotnosť
    • Obezita a nadváha môžu výrazne zhoršiť zdravie vašich kolien. Kolená nosia veľkú časť vašej telesnej hmotnosti pri aktivitách ako beh, chôdza, či cvičenie. Aj pár kilogramov navyše môže výrazne zaťažiť vaše kolenné kĺby, ktoré sa tak rýchlejšie opotrebujú.
  • Strava a vhodné cvičenie
    • Najlepšou prevenciou pred obezitou je zdravá strava a cvičenie. Nie všetky cvičenia sú pre vaše kolená zdravé, no napríklad cyklistika, turistika, pilates, joga, či vodné športy sú pre vaše kolená ako balzam. 
  • Vyhýbajte sa zraneniam
    • Zranenia a zlomeniny predstavujú pre vaše kolená veľké riziko. Fraktúry a úrazy môžu spôsobiť tzv. posttraumatickú osteoporózu, ktorá postihuje poranený kĺb. Najlepším receptom ako sa chrániť, je dodržiavať bezpečnostné predpisy, vyhýbať sa rizikovým športom a nosiť chrániče.

Osvedčené spôsoby liečby

Pri zranení kolena, či dlhodobej bolesti je vhodné zamerať sa na vhodnú terapiu, ktorá dokáže rýchlo uľaviť a zranenému kolenu pomôcť. Tu je niekoľko tipov ako sa vysporiadať so zranením rýchlo a účinne:

  1. Liečba ľadom alebo teplom môže pomôcť pri bolestiach kĺbov súvisiacich so zranením, ale aj s artritídou. Reumatológovia tvrdia, že aj pri osteoporóze najlepšie fungujú tepelné kompresie alebo ľadové zábaly.
  2. Masážna terapia je veľmi bežným a skvelým spôsobom úľavy od bolesti kolien. Jednoduché pohyby si na zranené koleno môžete aplikovať aj sami. Takáto „samomasáž“ môže veľmi účinne vymazať nepríjemnú bolesť.
  3. Fyzioterapia pod odborným dohľadom pomáha najmä pri chronických a dlhodobých bolestiach.

masáž kolena

Navštívte lekára

Niekedy pohyb, strava ani domáca liečba, či fyzioterapia nestačia a kolená bolia natoľko, že návšteva lekára je nevyhnutná. Pohyblivosť kĺbov s pribúdajúcim vekom klesá a niekedy je ťažké presne určiť, či ide o stav súvisiaci s vekom, alebo môže ísť o závažnejšie, chronické ochorenie. Artritída, bolesti väzov, či únavové zlomeniny si zaslúžia skorú a správnu diagnostiku. 

Ak máte niektoré z nasledujúcich príznakov, potom návštevu svojho lekára určite neodkladajte:

  • Príznaky vážnej infekcie
  • Viditeľná deformácia kolena
  • Intenzívna bolesť trvajúca niekoľko dní
  • Slabosť
  • Dlhodobé stuhnutie, ktoré sa v určitých denných dobách výrazne zhoršuje

Zdravé kolená sú základom zdravého života

Bolesť kolien dokáže negatívne ovplyvniť naše každodenné fungovanie. Aj preto je dôležité dbať o ich zdravie, vyhýbať sa zraneniam, dodržiavať zásady zdravého životného štýlu. V pokročilom veku sa tak môžete vyhnúť viacerým nepríjemným zdravotným problémom. 

Ak spozorujete bolesť, či problémy s pohyblivosťou, vyhľadajte odbornú pomoc tak skoro ako to len bude možné. Včasná diagnostika chronických ochorení je kľúčová pri potláčaní ich dôsledkov. Pred použitím liekov, ale aj výživových doplnkov sa poraďte so svojim lekárom.

Redakcia

Zdroje:

Johns Hopkins MEDICINE

NHS.uk

Foto: Envato Elements

Copyright 2021 © Factory 457 s.r.o.

Prihlásiť sa ku odberu noviniek

Pripojte sa k nášmu zoznamu adresátov a dostávajte každý týždeň výber najzaujímavejších správ zo sveta Ortopedického magazínu.

Úspešne ste sa prihlásili k odberu.

Share This